"Vilken kamera med vilket objektiv ska jag köpa?"

Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag fått frågan det senaste halvåret om jag kan hjälpa till med kameraköp. Det har varit allt från nära vänner till bekanta, bloggläsare, kollegor och kunder. Därför tänkte jag sammanfatta vad jag svarar alla i ett inlägg så att det finns nedskrivet. LÄS att detta är ingen universalsanning utan min personliga åsikt och alla tycker olika, kommentera gärna om ni har andra förslag.  Här följer några punkter jag tycker är viktiga:
 
1. Vad ska du använda din kamera till?
  • Har du ambitioner att lära dig fotografera, dvs lära dig ställa in alla kamerans funktioner manuellt och producera bilder och film med hög kvalité - köp en klassisk "stor" systemkamera, se till att den kan fota i RAW format om du vill kunna utveckla din fotografering.

    Jag har ingen större erfarenhet av Nikon så kan inte rekommendera någon av deras kameror, men som Canon användare kan jag tänka mig att en av deras tresiffriga kameror passar bäst, EOS 650d är mig vetreligen den senaste. Min gamla och första systemkamera var den EOS 450d (en äldre version helt enkelt) och den tog jag alla mina bilder med fram tills i oktober förra året. Ni får själva avgöra hur bildkvalitén blev då, men jag tycker den blev väldigt bra när jag lärde mig att hantera kameran och hade "rätt" objektiv till. 

  • Har du inte tänkt att lära dig hantera en systemkamera, då behöver du inte heller en. Troligtvis kommer du bara att tycka att den är klumpig att bära runt på då du kommer att ta lika bra bilder i systemkamerans autoläge som med din hypermoderna mobiltelefon eller lilla kompaktkamera. Dessutom går det fortare att redigera bilder i Instagram än i datorn ;) 

    Vill du ha en kamera att fota vardagsbilder med? Det kan vara allt från familjelivet till att bara ta fina bilder till din blogg och inte behöva anstränga dig så mycket och mest fota på autoläget, då spelar det inte så stor roll vilken kamera du köper. En liten kompakt systemkamera passar nog bäst. Jag har aldrig ägt en sådan kamera men pillat lite på vänners, de är väldigt mycket kamera för pengarna, om man använder dem rätt dvs. Här finns en Sony kamera som en vän till mig köpte och var mycket nöjd med, canons versin heter Canon eos M. Det mest prisvärda är om du köper en kamera där du kan byta ut objektivet. 
Ju färre siffror på en Canon, desto mer avancerad och professionell kamera. Tror det är tvärt om på Nikon, rätta mig om jag har fel. 
 
2. Vilket objektiv ska jag ha till?
Det som nästan är ännu mer viktigt när du köper kamera är objektivet. Först: Kitobjektivet 18-55 är enligt mig inget att ha. Det levererar varken bra skärpa eller bländare, det är bara tråkigt. Istället rekommenderar jag att köpa ett tomt kamerahus tillsammans med ett objektiv du verkligen behöver. Så vad behöver du? 
 
Fasta objektiv
Fasta objektiv går inte att zooma med, första gången man använder det känner man sig ganska begränsad men efterhand som man vänjer sig lär sig de flesta att älska det. Bilderna blir skarpare än på zoomobjektiv och ofta har dessa objektiv lågt bländartal, vilket betyder att du kan få allt som inte är i fokus väldigt suddigt. Här kan du läsa mer om bländare/skärpedjup om du vill veta mer. Fasta objektiv är ofta väldigt små och behändiga och väger inte så mycket, vilket är en fördel om du lätt vill kunna stoppa ner systemkameran i väskan. Objektiv till kompakta systemkameror har jag ingen koll på, men samma teknik gäller där med fasta och icke fasta objektiv. 

Till systemkameror: 
  • 50mm 1,8 är OTROLIGT prisvärt, kostar runt 900 kr (finns även 1,4mm om du har råd)  och är det objektiv jag har och använder på 95% av mina bilder. Den funkar i nästan alla situationer, perfekt för porträtt och allmänt vardag-/resefotande med motiv på granska nära håll. 
  • 90mm funkar superbra om du vill kunna stå på längre avstånd och fota, tex sport eller närbilder på ex blommor och djur. Detta objektiv provade jag på gymnasiet och trivdes bra med det. 
  • 35 mm om du vill kunna stå närmare motivet, vet många som köper detta för att kunna ta självporträtt i små rum. 


Zoomobjektiv
Zoomobjektiv är superbra när du behöver variera din breddgrad, tex om du fotar sport, resor eller djur/människor som rör sig mycket. Som jag skrev innan fotar jag nästan alltid med fast objektiv, men det finns några jag kan rekommendera
  • 70-200mm f/4 Detta ligger sedan i somras alltid i min kameraväska. Det är ett jättebra objektiv som senast i lördags var värt varenda krona under vigseln då det var en stor kyrka. Har man mycket pengar kan man roa sig med att köpa ultra-super-proffsversionen 70-200 2,8mm.
  • Vill man ha en billig telezom skulle ett Sigma 70-300mm fungera, detta har jag dock aldrig provat men det verkar väldigt prisvärt. 
  • 17-85mm är ett "normalzoom" dvs att du kan fota både vidvinkel och inzomat Detta har jag inte heller provat men har läst att det är ett mycket bra alternativ till kitobjektivet 18-55. 
  • Ett 24-70 mm är en normalzom som jag tycker väldigt mycket om. Canon har två versioner som är lite dyrare, men åååh SÅ underbara att använda. Kommer absolut att bli mitt nästa inköp. För den som letar efter något billigare har Tamron också en version. 
 
3. Lär dig att fota och hantera bilderna - oavsett vilken kamera du har. 
Visst gör iphones och manuella systemkameror mycket åt oss idag, men det kommer aldrig någonsin att kunna slå manuellt inställda bilder när det görs på rätt sätt. Att ta en bra bild är fortfarande svårt, att avgöra vilka inställningar som krävs för att få rätt ljus och skärpa i en bild kan ta tid att lära sig. Har du möjlighet, lust och tid tycker jag verkligen att du ska göra det, dina bilder kommer bli så mycket bättre. Det finns mängder av info att läsa sig till på nätet, i böcker, fotokurser att gå - både digitalt och IRL. 
 
Även en sådan enkel sak som att lägga 2 minuter på redigering i datorn kan förändra dina bilder avsevärt. Du kan gratis ladda ner ett enkelt program som picasa eller photoscape där du kan lägga på lite kontrast, ändra vitbalans och beskära dina bilder.  Nu erbjuder även Adobe Photoshop och deras andra program till prenumeration. Man betalar strax under 200kr/månad och får då full tillgång till programmet - hur bra som helst för den som inte har råd att köpa. 
 
Jag hoppas att detta har varit till hjälp för någon, speciellt då det tog en hel kväll att skriva. Ni andra fotografer och insatta får gärna kommentera om ni tycker att jag glömt något viktigt till den ovana kameraköparen. 
Canon - Fotograf - Kameratips - Köpa kamera - Köpa objektiv
2
emelie

Hej! Ska döpa om min blogg till något annat, men vet inte vad. Så skulle vara jätte kul om jag kunde få tips på grymma namn! Den som ger mig tips på bästa namn vinner en länkning! Kram

MYLLENBERG | kärlek, livsglädje & lite svettlukt

Tack så mycket Beatrice, det hjälpte mig absolut! :) Har dock fortfarande inte riktigt bestämt mig för vilket objektiv men det lutar i alla fall åt ett med fast brännvidd. Frågan är bara 30, 40 eller 50 mm? Det är så svårt när man inte har möjlighet att få testa objektiven innan man köper!

Svar: Vad roligt att du tyckte att det var bra!!
I vissa butiker kan man prova visningsex, fråga efter det. Jag tycker att du kan köra på ett 50mm, där får du mest för pengarna!
Beatrice Bolmgren