Varför jag älskar PASS

Förra veckan förändrades mitt företag för kanske all framtid. När jag skaffade min nya hemsida för några veckor sedan kom jag i kontakt med Pass för första gången, då de jobbar tillsammans med shotwit där jag byggt min hemsida. Pass är ett webbgalleri framtaget för fotografer med massor av smarta funktioner som tex delning via mail, till facebook, twitter och pinterest. För att få tillgång till mjukvaran var man tvungen att få en invite (ni vet, precis som spotify i början) och jag letade, letade och letade, tills jag plötsligt hittade en fotograf på facebook som delade ut flera stycken, och jag hann först! 
 
Ännu har jag själv inga publika gallerier men jag hittade ett via Pass facebooksida som är öppet för alla. Klicka HÄR för att komma till galleriet. Väl där ser ni första galleriet, klickar ni på menyn längst ut till vänster kan ni bläddra mellan deras olika gallerier/kategorier, tex förlovningsbilderna, vigseln, festen, porträtt, osv. Det är alltså välidgt lättnavigerat. Jag som fotograf kan välja vem som ska kunna se vad, och vem som ska kunna ladda ner vilka bilder.
 
Om ni istället trycker på en bild och klickar på + et längst upp till höger kommer delningsalternativen upp. Här kan brudparet lätt dela galleriet med vem/vilka de nu än vill dela det med. Tänk vad smidigt att kunna visa alla gäster biderna så här lätt, istället för att behöva maila stora filer fram och tillbaka, eller vänta på att printarna kommer. Den som väljer att spara en bild från galleriet och ladda upp den på facebook kommer märka att det automatiskt skrivs med en länk till fotografens hemsida och till pass galleriet, hur fantastiskt är inte det för oss fotografer som ofta får kämpa för att få vår byline under bilder på facebook och andra medier!? Tänk bara också vilket otroligt spridning och bra reklam detta blir. 
 
Kunden kan också välja ut sina favroiter i galleriet, efter att de loggat in via sitt facebook-konto, så att jag kan se vilka bilder de tycker bäst om och se till att de hamnar med i ex fotoboken efter bröllopet. Skulle någon av tex gästerna få för sig att välja sina favoriter, så gör det mig inget för jag ser vem som favoriterarat var tack vare att de måste logga in med sitt facebookkonto innan de kan göra det. 
 
Så vad mer? Hm.. Förutom att det är galet snyggt så kommer man åt pass galleriet på både datorn, smartphonen och surfplattan! Hur smidigt är inte det?! Så från och med nu kommer jag att erbjuda alla brudpar ett sådant här galleri med lågupplösta bilder från bröllopet, samt USB minne med de högupplösta filerna. Jag har tyvärr inga invites kvar, men om du som fotograf vill ha en, gilla pass på facebook och bevaka dem stenhårt, för de bjuder på invites igen och då gäller det att vara snabb, det var så jag fick en! 
Bröllopsfotograf - Pass - Webbgalleri
1
Rebecca

Smart !